Loading Events

קורס: בין חומות המנזר – מבט רחב על תופעת הנזירות מראשיתה ועד ימינו

התחלה: יום רביעי, 20/11/2024
סיום: יום רביעי, 11/12/2024


צילום: דורון תלמי

בין חומות המנזר – מבט רחב על תופעת הנזירות מראשיתה ועד ימינו

מיהם האנשים שבוחרים לפרוש מן החברה, לחיות בצניעות ולהקדיש את חייהם לאל? ולמה נועדו חומות המנזר? האם להגנה מפני אורחים לא רצויים, או דווקא כדי למנוע מדיירי המנזר לצאת החוצה? בקורס נתחקה אחר תופעת הנזירות הקדומה במדבר יהודה ובעקבות המתבודדים הקדושים בהר סיני, נעקוב אחר מסעותיהם של הנזירים לארץ ישראל בתקופה הביזנטית, וננסה להבין כיצד הנזירות הקתולית מתאימה עצמה בימינו לאתגרי העולם המודרני.

 

20-11-2024 | המדבר של ירושלים – נזירות מדבר יהודה בתקופה הביזנטית

פרופ’ בועז זיסו, המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן

ההרצאה תעסוק במאפייניה של נזירות מדבר יהודה בתקופה הביזנטית ובתרבותה החומרית (מאות ד’ – ז’ לסה”נ). הנצרות, שראשיתה בארץ ישראל במאה ה־א’ לסה”נ, התבססה, הרחיבה את מעגליה והפכה במאה ה־ד’ לסה”נ לדת האימפריה הרומית. על אף הפורענויות שפקדו את המרחב, התקופה הביזנטית מתאפיינת בגידול דמוגרפי ובפריחה כלכלית ויישובית. בתקופה זו ארץ ישראל הפכה לארץ הקודש “Terra Sancta” – משאת נפשם של נוצרים מכל העולם, אשר עלו אליה לרגל, זיהו בה אתרים מקודשים וגייסו תרומות לפיתוחם. הדת הנוצרית הייתה דת המדינה והממסד, אך המשיכה לעודד מגמה נוצרית קדומה שהתאפיינה בפרישה מן החברה לשם הקדשת חיי הפרט לאלוהיו – בחיק הטבע ובמיוחד במדבר, תוך הסתפקות במועט. תופעת הנזירות, שהחלה במצרים והתפשטה במהירות בארץ־ישראל, מהווה עד היום מרכיב חשוב בהוויה הנוצרית.

 

27-11-2024 | נזירות דרום סיני בתקופה הביזנטית

ד”ר עוזי דהרי, סגן מנהל רשות העתיקות לשעבר וחוקר נזירות הר סיני בתקופה הביזנטית

החל מראשית המאה הרביעית לסה”נ פרחה תנועת נזירות נוצרית בהרי הגרניט של דרום סיני. נזירות זו הושפעה מקדושת הר סיני ומהמסורות על פעילותם של ראשוני הנביאים, משה ואליהו, במקום. שני נביאים אלו היו היחידים שראו בחייהם את האלוהים, ובכך הם מקדימים את שליחותו של ישו. הנזירות בהרי דרום סיני הייתה השאור שבעיסה הנזירית, מודל לחיקוי לנזירים ומנזרים בכל העולם הביזנטי. נזירות זו הייתה מורכבת בעיקר מקבוצות קטנות של מתבודדים שעסקו בחקלאות, בעיקר בגידול ירקות ומטעי פירות נשירים בבקעות שבהרי הגרניט. הם סיפקו את צורכי קיומם בעצמם והיוו מודל לצניעות, להסתפקות במועט ולעבודה קשה, ששילבה בין תפילות ועבודת האל לעבודת האדמה. נזירים הגיעו לסיני מכל רחבי האימפריה הביזנטית ואף ממערב אירופה, ורובם שמרו אמונים לאמונה האורתודוכסית כפי שנתקבלה בוועידת כלקדון. הכנסייה שנבנתה על פסגת ההר היוותה מוקד משיכה לצליינים רבים שהגיעו למקום “הכי קרוב לאלוהים”.

 

04-12-2024 | המטיילים הקדושים: נזירות קדומה בין סוריה, מצרים, הקווקז וארץ ישראל

ד”ר יאנה צ’חנובץ’, המחלקה למקרא, ארכיאולוגיה והמזרח הקדום באוניברסיטת בן גוריון

במהלך התקופה הביזנטית הגיעו לארץ ישראל נזירים רבים מסוריה, מצרים, הקווקז וארצות נוספות ואלו הרכיבו קבוצת אוכלוסייה קוסמופוליטית ורב גונית מאוד. בהרצאה נכיר את הקבוצות השונות של הנזירים ונבין כיצד הן תרמו להעברת רעיונות, מסורות וטקסטים ממקום למקום.

 

11-12-2024 | האם ניתן לקיים אורח־חיים שהתפתח במהלך ימי הביניים גם במאה ה־21?

איילת אורפז, חוקרת נצרות

מה בין הנזירים לבין האינדיבידואליזם, הטכנולוגיה והמדיה של ימינו? בהרצאה נתמקד בתופעת הנזירות הקתולית בת־זמננו ונציג תמונת מצב עדכנית שלה. נסקור את מגוון הצורות של חיים קתוליים המוקדשים לאלוהים, כגון המסדרים הדתיים, וכן אפשרויות נוספות. נזהה מגמות דמוגרפיות ונגלה באילו חלקים של העולם תופעת הנזירות הקתולית דועכת, היכן היא דווקא צומחת, וכיצד זה משתקף בארץ הקודש. נתאר את עלייתן של תנועות כנסייתיות חדשות, כגון “הדרך הנאו־קתכומנית” ו”אופוס דאי“, השואבות השראה מערכי הנזירות אך מגשימות אותם דרך חיים “חילוניים”.

 

 

צילום: דורון תלמי

פרטים נוספים


קורס זה הינו חלק מסדרת הרצאות שנתית – למידע נוסף

כל הרצאה תיערך בזום בימי רביעי בשעות 19:00 עד 20:30
לינק לזום לכל הרצאה יישלח לנרשמים יום לפני ההרצאה / בבוקר ההרצאה

 

מחירים:
שנתי (24 הרצאות) – 840 ₪ לאדם
קורס (4 הרצאות) – 200 ₪ לאדם
* בהזמנת 3 קורסים ומעלה תינתן הנחה של 10%

תנאי ביטול:
ניתן לבטל את הרישום לסדרה עד 3 ימים לפני תאריך ההרצאה הראשונה, ללא עלות
ביטול לאחר מכן יחויב בחיוב מלא

הטבות לנרשמים:
סיורים – הנחה של 10% לסיורים היומיים של תגליות לנרשמי סדרת ההרצאות המלאה. ההנחה לסיורים בתקופת ההרצאות (נובמבר 2024 ועד יוני 2025)
אירוע שיא – הרצאה וסרט בחינם

200.00₪

הזמנות

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
קורס בין חומות המנזר - מחיר לאדם
200.00
ללא הגבלה